Bergenbier NU va modifica campania mincinoasă a Bergenbier ALE

bergenbier reclama mincinoasa

O minune nu ține prea mult, lucru perfect valabil în România inclusiv pentru lucrurile evidente care țin de o normalitate pe care toți afirmăm că ne-o dorim. Doar la noi este posibil ca autoritățile să răspundă foarte greu, să revină asupra unui răspuns sau să dea o soluție incorectă, lucru evident într-un mod flagrant pentru oricine.

 

Practic, la noi în România, poți să faci cam orice. Ai lejer 30 de zile termen până să răspundă o instituție a statului la o sesizare. Asta dacă nu cumva respectiva instituție este condusă într-un mod nu tocmai corect.

 

Voi continua ce am început să scriu în Bergenbier ALE - reclamă mincinoasă și în Bergenbier va modifica campania mincinoasă a Bergenbier ALE. Aparent, răspunsul pe care l-am primit ieri de la RAC a fost o eroare.


revenire RAC Bergenbier


Până acum am sesizat CNA-ul, ANPC-ul și RAC-ul. Singurii care au răspuns au fost cei din urma.

 

RAC este un Consiliu pentru publicitate și de pe pagina lor aflăm că:


Activitatea Consiliului Roman pentru Publicitate se bazeaza pe Codul de Practica in Publicitate, elaborat de membrii sai. Codul reprezinta un set de reguli etice de respectat de catre toti cei implicati in domeniul publicitatii si in orice forma de comunicare comerciala. Scopul documentului este sa sprijine dezvoltarea unui mediu de afaceri decent si onest in Romania prin oferirea unui ghid de forma si continut pentru o informare corecta, cinstita si decenta fata de consumator si industrie.

Codul la care se face referire specifică:


Scopul Codului
Obiectivele principale ale Codului sunt:

  • protejarea intereselor consumatorului;
  • asigurarea cadrului necesar unei concurente loiale pe piata.

De reținut este următorul paragraf, voi reveni mai jos de ce este important acest pasaj:


Obligatiile membrilor:
Membrii RAC accepta Codul in integralitatea sa, actioneaza in conformitate cu prevederile si spiritul acestuia, il respecta si sunt in totalitate responsabili pentru actiunile lor, potrivit prevederilor Codului.

Capitolul I din Cod se referă la Regulile de conduită. Astfel aflăm că:


Comunicarea trebuie sa fie onesta, adevarata, clara si decenta. Comunicarea trebuie sa evite orice element care ar fi in masura sa diminueze increderea consumatorilor in comunicare in general.Comunicarea trebuie sa evite orice afirmatie sau reprezentare care ar putea insela consumatorii, inclusiv prin omisiune, sugerare, ambiguitate ori exagerare: caracteristicile sau efectele unui produs, cum ar fi: natura sa, compozitia, metoda si data fabricatiei, modul de executie, domeniul de utilizare, eficienta si performanta, cantitatea, originea geografica sau comerciala, disponibilitatea, destinatia, parametrii tehnico-functionali, rezultatele asteptate ca urmare a utilizarii acestuia ori rezultatele si caracteristicile esentiale ale testelor sau ale controalelor efectuate asupra sa, daca produsul corespunde scopului sau etc.

Pentru comunicarea comercială privind berile, consiliul are o anexă specială din care, la primul punct, aflăm:


Pentru a mentine increderea consumatorilor, industria berii are interesul sa se asigure ca toate comuncarile sale comerciale sunt reglementate in mod corespunzator, astfel incat acestea sa fie considerate legale, decente, oneste, adevarate si acceptabile din punct de vedere social.

Pe lângă aceste reguli ale consiliului mai există și Legea 158/2008 privind publicitatea înșelătoare și publicitatea comparativă. Această lege spune așa:


Art 3. punctul b) publicitate inselatoare - publicitatea care, in orice mod, inclusiv prin modul de prezentare, induce sau poate induce in eroare persoanele carora i se adreseaza ori care iau contact cu aceasta si care, din cauza caracterului inselator, poate afecta comportamentul economic al acestora sau care, din acest motiv, prejudiciaza ori poate prejudicia un concurent;

Prima bere stilul ALE produsă în România și distribuită la nivel național este berea artizanală Sikaru, produsă de Arnaud Dussaix încă de la începutul anului 2015. Info aici și aici sau pe pagina lor de Facebook.

 

La aproape 2 luni distanță de Sikaru, începând cu luna Aprilie 2015, Ground Zero Beer a început producția de bere artizanală stilul ALE, bere care încă din luna Mai 2015 este distribuită la nivel național.
Detalii aiciaici și aici (pagina 63-65)


Mai există și Consiliul Concurenței:


Misiunea autorităţii române de concurenţă poate fi definită sintetic ca fiind aceea de a proteja şi de a stimula concurenţa pe piaţa românească în vederea dezvoltării unui mediu concurenţial normal, pentru ca, în final, să se asigure o promovare cât mai bună a intereselor consumatorilor.

Acum avem o imagine de ansamblu asupra producătorilor de bere ALE din România, știm de legea 158 și de principiile de bune practici ale Consiliului pentru publicitate.

 

Între timp, campania Bergenbier titrează în continuare că Bergenbier ALE este prima bere produsă în România (* distribuită național). Bergenbier ALE a fost lansată pe 17 Noiembrie 2015.

 

Ciudat, la începutul lui 2015 berea Sikaru ALE era distribuită național. Apoi Ground Zero ALE. Cum poate fi atunci Bergenbier ALE prima bere ALE distribuită național?

 

Vi se pare evident că este o reclamă înșelătoare? De fapt vă înșelați. Cei din consiliu au considerat că Bergenbier nu a încălcat nimic din codul lor de conduită și de bune practici în comunicarea comercială.

 

decizie rac bergenbier

 

Pentru că mi s-a părut foarte dubioasă decizia lor și modul în care au întors situația în favoarea Bergenbier, deși inițial răspunsul a fost opus, am căutat să văd cine sunt membrii consiliului.

 

I-am găsit aici. Primul membru care mi-a atras atenția a fost Asociatia Berarii Romaniei. Conform site-ului lor, Bergenbier SA este membru al asociatiei.

 

asociatia berarii romaniei bergenbier


Următorul membru al RAC care mi-a părut suspect este chiar Bergenbier:

 

bergenbier membru rac

Ca să o scurtăm, Bergenbier susține că a produs prima bere ALE, distribuită național, din România. Am încercat o discuție cu cei de la Bergenbier pe pagina lor de Facebook. S-au șters comentarii și m-am lovit de sfidare.

 

Am sesizat autoritățile și singurii care au răspuns până acum au fost cei de la RAC, care inițial au spus că Bergenbier a început demersurile pentru modificarea campaniei, revenind ulterior cu o decizie prin care Bergenbier nu a fost găsită a încălca vreo prevedere a codului de bune practici.

 

Membrii consiliului plătesc o taxă anuală:


Fiecare membru se angajeaza sa plateasca o cotizatie anuala in valoare de 5000 de RON.

Prin urmare, eu le-am cerut să investigheze o companie care este membră direct în consiliu și indirect printr-o asociație. Cotizează de 2 ori. Și mă mir ca boul că decizia lor este favorabilă companiei Bergenbier.


Ce voi face în continuare? Aștept răspuns oficial din partea ANPC și CNA. Între timp voi face plângere la Consiliul Concurentei, EASA: European Advertising Standards Alliance (EASA) promoveaza standarde etice inalte in comunicarea comerciala europeana si la Ministerul Finantelor Publice - Directia Generala Ajutor de Stat, Practici Neloiale si Preturi Reglementate.