Cum au ajuns ad-block-erele în lumina reflectoarelor

Sinking


Începem cu câteva date dintr-un raport publicat zilele trecute:

  • se estimează pentru anul 2015 pierderi de 22 miliarde $ pentru publisheri,
  • există 198 de milioane de useri care folosesc adblock la nivel global,
  • rata de blocare a reclamelor a crescut cu 41% comparativ cu perioada de acum 1 an, la nivel global

Suntem iarăși într-un moment al istoriei tehnologiei când putem trage niște concluzii ca să nu ne dăm apoi cu capul de pereți.

 

Semnele sunt evidente. Publicitatea online este pe un drum greșit, este invazivă, slabă calitativ și urmărește doar raportări cantitative.

 

Utilizatorii rezolvă problema cum pot. Unii se plâng, alții dau click pe X, ceilalți instalează ad-block-ere. Însă cifrele de mai sus nu produc reacții și în rândul celor care pot rezolva problema. Iar aici avem două tabere vinovate.

 

Începem cu "publisherii".
Publisherii sunt cei care dețin site-uri, blog-uri, cei care generează content în paginile căruia vând apoi spații pentru bannere.

 

Publisherii ar trebui să pună accent pe conținut de calitate și să nu deranjeze experiența utilizatorului folosind bannere invazive. Asta într-o lume ideală. În realitate însă situația este ca în screenshot-ul de mai jos:

 

reclame mediafax

 

Sau ca aici:

 

reclame gandul

 

Utilizatorului îi este servit în primul ecran mai multă reclamă - un conținut adițional, decăt articolul în sine. Pentru că publisherii sunt fomiști. De ce să nu afișăm o grămadă de reclame la o singură afișare a articolului ?

 

Ce a urmat? Niște băieți deștepți au făcut ad-block-ere. Publisherii în loc să rămână cu 2-3 locații ne-invazive de reclamă la un articol, s-au trezit acum cu toate pozițiile blocate și o atitudine defensivă a utlizatorului. Pe lângă pierderile preconizate de 22 miliarde de $.

 

Iar odată ce ai supărat un utilizator este foarte greu să-l aduci înapoi, oricăt îi promiți că nu vei mai face. Lucru care oricum nu se întâmplă.

 

Ceilalti vinovați sunt agențiile și clienții.
Care au orgasm când vine raportul și văd view-uri grămadă. Sau publisherii îi mint frumos. Dar totusi nu se vede un randament prea mare al afișărilor. Reclamele sunt la grămadă. Pentru că utilizatorul nu prea are valoare mai mare decat un punct în graficul de trafic.

 

Dar asta nu contează, prea puțini manageri se pricep la așa ceva, ei își fac target-ul, bugetul s-a cheltuit. All good now.

 

Însă încă nu s-a ajuns la momentul critic în care utilizatorii vor boicota companiile care îi agasează online prin asemenea practici, dar îl aștept cu interes. Pentru că schimbarea nu se poate impune decât prin măsuri mai drastice.

 

Raportul complet aici.


Au mai scris: zoso.ro și orlando.ro