Ce cred eu despre lansarea Facebook Shops

Facebook Shops este soluția gândită de Facebook pentru a ajuta micile afaceri. Asta cel puțin dacă ne luăm după comunicatul lor.

 

Cum percep eu acest nou feature?
Mi se pare că este încă o intrare agresivă, cu picioarele, într-un domeniu în care principalul scop va fi colectarea de date și forțarea utilizatorilor să "investească" plătind anumite "servicii" ale platformei sub mirajul unor rezultate care nu prea se vor concretiza. În tot acest timp vor deveni din ce în ce mai dependenți de această platformă pe care până la urmă o vor percepe ca fiind vitală pentru existența lor - va fi doar o simbioză cu un parazit.

 

De ce spun asta?

  • Facebook a lansat sistemul lor de conținut video și live încercând să atace Youtube-ul. Au venit cu o platformă mai slabă tehnologic dar care furnizează cifre mai mari. Facebook default are auto-play și contorizeaza 1 view la 3 secunde de playback. În tot acest timp conținutul You Tube este declasat forțat.
  • Datele de trafic pentru postările pe Facebook raportează de multe ori cifre foarte mari care însă nu pot fi verificate cu Google Analytics sau cu server logs.
  • Conținutul care încalcă flagrant orice normă morală și chiar ToS-ul Facebook este în continuare lăsat să genereze views și să țină audiența pe site.
  • Am o pagină pe care nu am mai postat din 2013. Constant Facebook îmi cere să "investesc" niște bani ca să ajung la oamenii care mă caută și: uite, 5 oameni te-au căutat, hai să fie bine. Asta alături de publicitatea agresivă care este permisă pe platformă și modificările pe care le fac pentru a evita ad-blockere-le.

 

Iar exemplele pot continua. Facebook va încălca în mod deliberat orice regulă cu scopul de a face mai mulți bani și de a crește dependența utilizatorilor de platforme. Atât la nivel personal cât și profesional.

 

Revenind la Facebook Shops sunt foarte curios să văd cum vor gestiona raportările. Nu va pica foarte bine când vor cere bani pentru promovare, vor raporta reach uriaș, engagement incredibil dar de fapt rezultatul sunt două comenzi de 9.99.

 

Alte idei punctuale:

  • Facebook încă este văzută ca o platformă socială. Adolescenții folosesc alte platforme și oricum ei nu sunt cei care au puterea de cumpărare
  • Cei angajați și 25+ care de fapt pot susține acest domeniu au alte obiceiuri de cumpărare. Amazon, Newegg, Ebay, Emag, etc. Când vreau să cumpăr ceva nu voi spune: Stai să văd ce au pe Facebook.
  • Performanțele platformei - o platformă de ecommerce optimizată și bine configurată se va mișca mult mai bine decât se mișcă Facebook
  • SEO și indexare - Google încă domină căutarile web. Facebook va avea greutați foarte mari în a furniza rezultate în fața unei platforme ecommerce dedicată.
  • Cei care deja au platforme de ecommerce personalizate nu cred că se vor îngrămădi să bage date într-un sistem Facebook unde în mare parte toate Shop-urile vor arăta la fel și nu vor avea acces la cod, pentru că SEO e mai mult decât "instalam un plug-in".
  • Ce facem cu oamenii fără Facebook? Tot va trebui să avem un sistem și pentru ei și așa revenim la platforma ecommerce dedicată.
  • Prin Facebook Shops conținutul feed-ului se va dilua și mai mult.

 

Ceea ce utilizatorul vrea de fapt să vadă pe o rețea socială nu sunt reclame agresive, magazine online și live-uri de la necunoscuți.