Despre "tracking fobia", discuții inutile și cultura on-line
M-am tot lovit de subiectul "urmăririi on-line" pe diverse forumuri, news feed-uri și alte medii. Discuții cum erau pe vremuri la OTV, turme de "Paula" care mai nou își dau cu părerea despre tehnologie. Oameni care nu știu să adauge BCC la un email sau ca să intre pe un site îi caută adresa pe Google.
În schimb ne folosim de tehnologie, cu ultimul telefon apărut, check-in-uri, ne place să știm cum este vremea, să trimitem poze sexy cu două click-uri, dar .... STAI !
Cică suntem urmăriți.
Nu găsim un ATM, o benzinărie sau o farmacie. Scoatem telefonul și căutăm în jurul nostru. Dar cum ne poate spune un soft ce este lângă noi, dacă n-ar ști unde suntem?
Ni se zgârie mașina, ni se fură bicicleta. Mergem la vecinu' că are camere video. Poate avem noroc. Dar STAI, să nu mă filmezi pe mine. Eu când merg pe stradă nu vreau să fiu filmat. Dar ce bine ar fi dacă aș vedea pe camerele lui vecinu' cine mi-a furat bicicleta.
Vrem wireless, mobile internet și tot felul de servicii, în orice cătun. Dar vrem să nu se știe nimic.
Am renunțat la pagere pentru că nu erau cool și nu puteam trimite nimic. Dar erau nedetectabile.
- A stai, ce bine, nedetectabile.
- Da, dar nu poți da check-in.
- Ah, fuck it, vreau smartphone !
În medicină:
Vorbim din ce in ce mai mult despre viitor, medicina personalizată. Însă a personaliza înseamnă a porni de la niște informații și criterii personale, bazate pe individ. Secvențierea genomului, teste genetice, toate astea se pot aplica individual. Dar asta înseamnă să contribuim toți. Și bineînteles este o situație "win-win".
Nu poți dezvolta modele sau studia influența unor factori, fără să aplici asta pe un eșantion reprezentativ. Iar ca eșantionul să fie reprezentativ, trebuie să contribuim și noi, să renunțăm la mentalitatea asta de "prințesă virgină".
În on-line:
Sunt o grămadă de metode de a face tracking. Este tracking efectuat pentru statistici, îmbunătățirea serviciilor și pentru siguranță. Și mai este și tracking-ul malițios. Cum le desosebești, cum te ferești?
Păi în primul rând prin cultura on-line. Prin cunoștințe de bază.
Comisia Europeană s-a gândit să informeze utilizatorul, puteți găsi mai multe informații aici.
Problema este alta însă. Pe lângă fereastra stresantă care apare și te informează despre cookies-uri, care poate fi oprită stocând un cookie :D , utilizatorii habar nu au ce sunt și ce fac aceste cookies-uri.
Iar cei vulnerabili, pentru care a fost gândită această directivă, oricum vor da click pe un banner dubios care clipocește și promite mărirea penisului. Sau păcănele. Sau ...
Sunt atâtea site-uri dubioase care au prețuri chiar și cu un ban mai mic și lumea intră pe ele. Ba chiar își dau datele personale gândindu-se ce afacere au făcut.
Și suntem ipocriți, pentru că de fapt la asta se rezumă totul. Utilizatorii țipă că sunt urmăriți, dar dacă le oferi o reducere, renunță de bună voie la informații personale.
Iar cei care știu despre cookies-uri și cum funcționează oricum știu să se protejeze de aplicații nelegitime.
În viața de zi cu zi:
Mașina pe care o conduci are computere. Motorul și stilul tău de condus sunt monitorizate și analizate pentru performanțe mai bune.
- Ești de acord cu asta?
- Nu?!
- Ok, atunci uite o bicicletă.
- Aa, totuși vrei masina. Ok.
Mp3 player-ul pe care probabil îl folosești este foarte posibil să știe ce muzică asculți, ce melodii ai ascultat mai des și în ce zile. Își poate da seama de starea ta de spirit. Iar serviciile on-line de streaming, nu mai zic ... Nu-i așa că și cu acest tracking poți trăi liniștit?
Ne place să folosim tehnologia, servicii aparent gratuite. Google are scris în Terms and conditions că îți oferă serviciile dar că-ți analizează informațiile. Dar dacă ar pune o taxă modică, 5$, ar sări toți în sus.
- Da, vreau Gmail gratuit dar să nu-mi folosească informațiile.
- Ok, costa 5$ pe lună.
- Aaa, nu, costă ?! Gratuit nu se poate ?
- Ba da, dar vă indexăm conținutul.
- A, ok, e bine gratuit.
Și dacă ne uităm la toți cei care comentează despre acest tracking, vom observa că de fapt sunt oameni simpli, care nu înteleg tehnologia și nici nu au capacitatea să o folosească la adevărata capacitate.
Sunt tocmai cei care nu aduc un plus de valoare. Cei care n-ar avea de ce să fie urmăriți fiind neinteresanți, ei nu sunt formatori de opinie, ei umfla de cele mai multe ori cea mai mare parte a sondajelor neavând puterea de a schimba rezultatul. Sunt ca grăsimea de pe burtă.
Dar ei latră și Comisia Europeană s-a gândit să îi informeze. Oricum n-au înțeles nimic. Asta înseamnă discuții inutile. Și nici nu vor întelege. Dar hai să mai punem un pop-up, un overlay, să informăm lumea despre ceva ce nu pot schimba și despre ceva la care oricum ar renunța cu un simplu click pentru un discount de 1 ban sau un joc de păcănele.
Iar ei latră, pentru că sunt idioți și fac prostii. Și le convine să poată șterge urmele sau să dea vina pe un virus, cookie, chestii d-astea moderne, au auzit ei la TV.
Între timp, urmăriți un material bun cu John Oliver și Eduard Snowden: Last Week Tonight with John Oliver: Government Surveillance
Poza: quickmeme.com